-
Domän och DNS
-
- IDN – Internationalised Domain Names
- Toppdomän (TLD)
- Kostnad för att återställa domännamn som löpt ut
- Varför får jag meddelande från ICANN?
- Byta domännamn
- Vad är 60-dagars lås?
- ÅÄÖ i sitt domännamn
- Hur byter jag namnservrar?
- WHOIS-skydd
- IDN – Internationalised Domain Names
- DNSSEC
- Validering av e-postadress
-
E-post
-
- Vad är det för skillnad på POP och IMAP?
- Uppgifter, e-postprogram
- ActiveSync
- Hur hittar jag e-postadministratör i e-posttjänst
-
- Logga in på Webbmailen
- Skapa e-postadress (e-postanvändare)
- Ta bort e-postanvändare
- Byta lösenord på e-postkonto
- Jag kan inte logga in?
- Nytt meddelande (Webbmailen)
- Lägga till signatur i webbmailen
- Autosvar / Semestermeddelande
- Vidarebefodran
- Lägga till Alias
- Ge administratörsrättigheter till e-postkonto
- Filtrering av e-post
- Skapa e-postlista
- Hur flyttar jag ett e-postkonto?
- Catch-all
- Två-vägs autentisering
- Skriva ut ett meddelande
- Hantera kontakt
- Hur hittar jag e-postadministratör i webbhotellet
- Hur hittar jag e-postadministratör i e-posttjänst
- Visa återstående artiklar (5) Komprimera artiklar
-
-
Fakturafrågor
-
Felsökning
-
- 550 Authentication is required for relay
- 571 Delivery not authorized
- Det ser ut som att det skickas spam från min e-postadress
- Försenad leverans av e-post
- Fullt utrymme för e-post
- Mac-Mail inte uppkopplat
- Utrymmet hos mottagaren fullt
- Radera en nyckelring i Nyckelhanterare på datorn
- 571 Delivery not authorized, message refused
- Server stöder inte krypteringstypen
- Mina mail når inte mottagaren
- Jag ser inte mina gamla mail i telefonen
- E-post klassas som spam
- Kan inte radera konto i Outlook
- Vart är mina raderade meddelanden?
- Language was not updated to prevent an email folder name conflict
- Visa återstående artiklar (1) Komprimera artiklar
-
Kontrollpanel
-
Kundpanel
-
Molntjänster
-
Information
-
Säkerhet
-
Backup
SPF, DKIM och DMARC
För att skydda sitt domännamn mot bedrägerier, till exempel att e-post skickas i ditt namn men egentligen kommer från en annan e-postadress, kan man sätta upp tre enkla saker via DNS-tjänsten:
- DKIM
- DMARC
- SPF
DKIM
DKIM är en säkerhetsmetod som används för att autentisera e-postmeddelanden. För att sätta upp DKIM behöver du tillgång till administratörskontot för din e-post. Nedan visas hur man gör på vår mailserver.
- Logga in på webbmailen som administratör
- Uppe i menyn tryck på Mer > Domäninställningar och därefter Allmänna. Vid ”Epost-signering” tryck på “Aktivera”
- Detta värde ska du lägga in som ett TXT-record via DNS-hanteraren. Kopiera och klistra in ”TXT-postens namn” och sedan ”TXT-postvärde”. Tryck sedan på spara
- När det lagts till i zonfilen via DNS-hanteraren så kommer det att aktiveras och om allt är rätt syns denna rutan och det är klart.
SPF
SPF talar om vilken eller vilka e-postservrar domännamnet får skicka ifrån. Använder man oss som e-postleverantör ska följande TXT-record finnas med i zonfilen:
“v=spf1 a mx a:smtp2.smartemail.se a:smtp3.smartemail.se a:smtp4.smartemail.se mx:mail.smartemail.se -all”
Använder man någon annan leverantör får man kolla via dem vad som ska stå som värden.
DMARC
DMARC är en ytterligare säkerhetsmetod för e-post som bygger på SPF och DKIM så ställ in detta efter att SPF och DKIM är uppsatt och fungerar.
DMARC ställs in i zonfilen, lägg till följande TXT-record och standardvärden:
_dmarc.dittdomännamn TXT “v=DMARC1; p=none;”
p: Här kan du välja följande: none, quarantine eller reject
rua: Ange vilken mailadress som ska få feedback: mailto:e-postadressen
Exempel: v=DMARC1; p=quarantine; rua=mailto:dmarcreport@mittdomännamn.se