Skip to main content

Ett svenskt webbhotell med support i världsklass

Allmänna villkor

Här hittar du våra allmänna villkor. Vi försöker alltid göra det så tydligt och enkelt för dig som det går, men skulle det vara några svårigheter kan du alltid kontakta oss så hjälper vi dig!

Allmänna villkor för avtal

Dessa villkor gäller avtal ingångna mellan dig (kund/kunden) och Admax Hosting AB (556605-3764), nedan kallat Admax. Dessa villkor gäller från 2021-12-15. Om du tidigare varit kund hos Admax AB (556612-0027) och Elit Serverhosting i Helsingborg AB (559054-1057) har ditt avtal överlåtits till Admax Hosting AB enligt de villkor du godkände hos dem, se i så fall dessa villkor eller kontakta vår support om du har frågor.

Genom att använda Admax webbhotelltjänster, eller andra tjänster som tillhandahålls av Admax, godkänner kunden att vara bunden till dessa användarvillkor (”Allmänna villkor”) för tjänsteavtalet (nedan även benämnt ”abonnemanget) mellan dig som kund och Admax. Tjänsten ägs och kontrolleras av Admax Hosting AB. Dessa användarvillkor påverkar dina juridiska rättigheter och skyldigheter. Om du inte accepterar att vara bunden till dessa användarvillkor skall du inte använda våra tjänster och säga upp dina tjänster.

1. Allmänt

Villkoren reglerar förhållandet mellan kunden och Admax samt i förekommande fall Admax underleverantörer. De omfattar webbhotell, domäntjänster, servertjänster och tilläggstjänster. Kund kan vara fysisk eller juridisk person. Fysisk person måste vara myndig. Företrädare för juridisk person måste vara behörig att ingå avtal. Kunden får inte överlåta avtalet till tredje part utan Admax medgivande. Admax har rätt att anlita och byta underleverantörer, samt att överlåta avtal till samarbetspartner för att upprätthålla tjänstens funktion. Admax levererar tjänster snarast möjligt, normalt direkt vid beställning via kundpanelen eller inom ett dygn. Fysiska produkter levereras inom fem (5) arbetsdagar.

2. Webb-, server- och domännamnsabonnemang

Vilka tjänster som ingår framgår av orderbekräftelse, faktura eller kundpanel. Fri support under avtalsperioden ingår via e-post, chatt, ärendehantering och telefon (010-641 29 00, vardagar 09.00–17.00). Supporten omfattar frågor som direkt rör tjänsten. Programmeringsstöd eller anpassningar som inte är specifika för Admax ingår inte. Supporttid är begränsad till 1 timme/år för privatabonnemang och 2 timmar/år för företagsabonnemang. Därefter debiteras gällande timtaxa (f.n. 980 kr/timme exkl. moms, minsta debitering 0,5 timme). ”Obegränsat” innebär utan fastställd kvot, men inom rimliga tekniska gränser. Admax avgör vad som är rimligt i varje enskilt fall. Vid flytt av domän, webbplats eller annan tjänst från annan leverantör kan Admax bistå. Flytt kan inte garanteras. Vid omfattande flyttar kan kostnad tillkomma efter överenskommelse. Misslyckad flytt är kundens ansvar.

3. Avtalstid, uppsägning m.m.

Avtalet löper tills vidare eller årsvis enligt vad som avtalats. Kunden kan säga upp avtalet när som helst; uppsägningen gäller från nästa avtalsperiod. Erlagda avgifter återbetalas inte, om inte annat avtalats. Uppsägning kan göras i kundpanelen, via e-post eller brev. Vid allvarliga driftstörningar som Admax ansvarar för kan återbetalning ske proportionerligt. Uppsägning från Admax kan ske om kunden bryter mot avtalet. Skriftlig uppsägning anses delgiven efter tre (3) vardagar vid brev, eller två (2) vardagar vid e-post. Vid allvarligt missbruk kan uppsägning ske omedelbart.

4. Betalning, avgifter m.m.

Avgifter faktureras i förskott om inte annat avtalats. Tjänster aktiveras först efter betalning. Betalning via bankgiro tar 1–2 arbetsdagar; betala i god tid vid förlängning för att undvika avbrott. Obetalda tjänster spärras efter påminnelse. Obetalda fakturor kan leda till avstängning även av andra tjänster. Vid utebliven betalning krediteras normalt fakturorna och tjänsterna sägs upp. Kundens data raderas 14 dagar efter förfallodatum. Admax kan justera priser inför ny avtalsperiod. Domäner registreras i kundens namn men faktureras av Admax. Vid flytt eller ägarbyte betalas ev. avgifter till respektive registratur av kunden. Försenad betalning kan medföra att domännamn löper ut. Tilläggsavgifter från registraturer debiteras kunden. Betalning kan göras via bankgiro, bankkonto, Stripe eller PayPal.

5. Överlåtelse av avtal och domän

Avtal får överlåtas endast med skriftligt medgivande från Admax. Vid domänöverlåtelse ska kunden lämna uppgifter via supportärende. Blankett undertecknas av nuvarande ägare. Kostnad kan tillkomma beroende på toppdomän.

6. Admax ansvar

Admax ansvarar inte för innehåll som lagras eller publiceras via kundens abonnemang. Av tekniska skäl kan Admax ta del av information vid felsökning. Admax ansvarar inte för skador, förluster eller intrång som står utanför vår kontroll, om inte annat följer av svensk lag. Kundens data raderas 14 dagar efter uppsagt avtal. Admax hanterar kunddata konfidentiellt. Uppgifter kan lämnas ut endast efter lagkrav eller vid brottsmisstanke. Admax garanterar 99 % tillgänglighet per månad. Planerat underhåll nattetid (23.00–06.00) och akuta säkerhetsåtgärder räknas inte som driftstörningar. Vid bristande tillgänglighet ges kompensation i form av förlängt abonnemang (1–3 månader beroende på nivå). Anspråk ska framställas inom 14 dagar.

7. Kundens ansvar

Kunden ska följa svensk lag och får inte använda tjänsterna för olaglig verksamhet. Kunden ansvarar för allt som sker via dennes konto, inklusive e-post och publicerat material. Spam är förbjudet. Kunden får inte upplåta eller vidareförsälja utrymme eller tjänster till tredje man utan särskilt avtal. För detta finns särskilda återförsäljarkonton.

8. Användarpolicy

Admax tar avstånd från oseriös användning av Internet och förbehåller sig rätten att pröva användning mot dessa villkor. Vid överträdelser kan material blockeras eller kontot stängas utan återbetalning. Webbabonnemang innebär rätt att publicera material via http/ftp. Av publicerade webbsidor ska ansvarig individ eller organisation tydligt framgå. Kunden kan anlita tredje part för drift eller uppdatering, men ansvarar alltid gentemot Admax.

9. Distansavtal

Enligt lagen (2000:274) om konsumentskydd vid distansavtal gäller 14 dagars ångerrätt. Genom att beställa och få tjänsten aktiverad inom denna tid samtycker kunden till att ångerrätten upphör.

10. Integritets- och dataskyddspolicy (GDPR)

Admax integritets- och dataskyddspolicy är en del av dessa villkor. Kunden ansvarar för personuppgifter denne behandlar via tjänsten. Standardiserat personuppgiftsbiträdesavtal ingår. Om särskilt avtal krävs kan kostnad tillkomma.

11. Force majeure

Admax är befriat från ansvar om fullgörelse hindras av omständigheter utanför vår kontroll, såsom krig, myndighetsingripanden, arbetskonflikter, naturhändelser eller uteblivna leveranser.

12. Tvist

Tvist om tolkning eller tillämpning av avtalet avgörs av svensk domstol enligt svensk rätt, företrädesvis vid Stockholms tingsrätt.

Gäller från 2025-09-17 och ersätter villkoren daterade 2021-12-15.